autořiknihy

nahoru

Brian Evenson

www.brianevenson.com

* 12. 8. 1966, žije v Los Angeles v Kalifornii (USA)

Doupě | Zhroucení koně (připravujeme)

Brian Evenson je významná a vlivná osobnost současné americké fantastiky. Píše v žánru, který by snad bylo možno popsat jako „těžko zařaditelná dark fiction s vlivem hororu a surrealismu“ a nejspíše bychom jej mohli považovat i za autora blízkého hnutí „new weird“.*

Povoláním je univerzitní profesor s titulem Ph.D z literatury a kritické teorie, který má navíc zálibu v některých evropských filozofech. Jeho texty byly přirovnány (mimo jiné) k pracem těchto autorů: J. G. Ballard, Jorge Luis Borges, Paul Bowles, Franz Kafka, William S. Burroughs, Cormac McCarthy, Robert Coover a Edgar Allan Poe.

Je rovněž překladatelem z francouzštiny** a jeho vlastní knihy byly přeloženy do francouzštiny, italštiny, španělštiny, slovinštiny, ruštiny, perštiny, řečtiny, turečtiny a japonštiny.

Evenson bývá někdy označován jako „writer’s writer“, tedy „spisovatel pro spisovatele“, něco pro fajnšmekry, což vzhledem k výše uvedenému kádrovému profilu asi není divu. Sám Evenson obdivuje práci Petera Strauba a detektivní romány ve stylu „hardboiled“ (Dashiella Hammetta a Jima Thompsona i současné autory jako je Andrew Vachss) a jeho texty skutečně často představují mix mezi tou nejkultivovanější a nejdrsnější prózou.

 

* Evenson byl zastoupen v antologii New Weird Ann a Jeffa VanderMeerových z roku 2008, která vyšla česky jako New Weird: Trochu divná fantastika (Laser 2008).

** Přeložil díla těchto autorů: Christian Gailly, Jean Frémon, Claro, Jacques Jouet, Eric Chevillard, Antoine Volodine, Manuela Draeger a David B.

Témata a styl

Brian Evenson rozhodně nepatří k autorům, kteří by pěstovali květnatou a poetickou literární mluvu. Jeho texty jsou strohé, skládají se prakticky z holých vět a jejich těžištěm není forma, nýbrž obsah. Trochu tím připomínají šachové partie nebo skladby moderní vážné hudby, po jejichž přehrání jsme zmateni, někdy i rozčarováni disharmoničností díla, ale zároveň fascinováni, protože cítíme, že skladba má jakousi vnitřní logiku, kterou napoprvé nejsme schopni odhalit.

Hlavním tématem Evensonových textů je pravděpodobně jednak zkoumání samotného procesu vyprávění příběhu (občas totiž zjistíme, že vypravěč zakládá své závěry na mylných premisách) a za druhé s tím související zkoumání iluzornosti subjektivně vnímané reality, vědomí a paměti. Evensonův literární svět je většinou definován nepochopitelnými ději a pravidly, v nichž se jeho hrdinové – a s nimi i my – marně pokoušejí zorientovat a do značné míry se tím podobají Kafkovu zeměměřiči K., ovšem jejich situace je o to horší, že jsou často vystaveni hororově drastickým podmínkám.

Univerzitní kariéra

Brian Evenson se narodil v Amesu ve státě Iowa. Jeho otec byl po mnoho let profesorem fyziky na Brigham Young University v Provo v Utahu, což je soukromá nezisková univerzita vlastněná mormony, konkrétně Církví Ježíše Krista Svatých posledních dnů. Evenson byl členem této církve a v mládí prožil dva roky ve Francii a Švýcarsku jakožto mormonský misionář. Akademické tituly obdržel právě na Brigham Young University a na University of Washington v Seattlu. Na Brigham Young University pak učil, dokud zde nedošlo k určité kontroverzi kvůli jeho první knize Altmann’s Tongue (1994) – viz níže. V roce 1995 Evenson odešel z univerzity a v roce 2000 vystoupil i ze samotné Církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů.

Následně působil na univerzitách v Oklahomě, Coloradu a státě New York, až roku 2003 přijal místo na Brown University, což je prestižní soukromá univerzita ve státě Rhode Island.* Zde zůstal do roku 2015. Potom přijal místo na CalArts School of Critical Studies (Santa Clarita, California), kde působí v současnosti.**

 

* Brown University byla založena roku 1764, je sedmá nejstarší ve Spojených státech a mezi její absolventy patří například herečka Emma Watson, multimiliardář Ted Turner, novinář John F. Kennedy mladší nebo nositel Nobelovy ceny za fyziku Leon Neil Cooper.

** CalArts, neboli California Institute of the Arts je umělecká škola, kterou založil Walt Disney a mezi jejíž absolventy patří například režisér Tim Burton.

Kontroverze s mormony

V roce 1994 publikoval Evenson povídkovou sbírku Altmann’s Tongue (Altmannův jazyk), kde jsou postavy nuceny sníst uříznuté jazyky a pokoušejí se useknout si vlastní končetiny. Jeden postgraduant mormonské Brigham Young University, na níž Evenson učil, si anonymně stěžoval vedení mormonské církve, že kniha propaguje „požitek“ z násilí, proti čemuž Evenson namítal, že jeho povídka klade na násilí důraz proto, aby ukázal jeho hrůzu a „tím umožnil, aby bylo odsouzeno“. Z univerzity o rok později odešel.

Některé Evensonovy práce reflektují jeho mormonskou zkušenost, často buď kriticky, nebo se zabývají kontroverzními tématy. Tak například hlavní postava thrilleru The Open Curtain (2006) se zabývá vraždou, kterou spáchal počátkem 20. století William Hooper Young, pravnuk mormonského vůdce Brighama Younga, a román Immobility (2012) se odehrává v post-apokalyptickém Utahu a figurují v něm některé esoterické prvky Církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů. Evenson sám prohlašuje, že si do jisté míry zachoval úctu k upřímným věřícím této církve a nemá v úmyslu je náhodně urážet či provokovat.

Dvě otázky pro Briana Evensona*

Co charakterizuje vaši filozofii? Jak byste popsal vaše práce?

Moje práce mají sklon k tomu, být fenomenologické: rád tvořím věci, které čtenáři slouží jako spouštěč nebo katalyzátor, takže se cítí být nucen je doplňovat. Tímto způsobem se příběh nakonec stane kombinací slov na stránce a čtenářovy reakce na ně. Moje práce jsou celkem temné a provokativní, vyzývají čtenáře, aby se přiblížil k událostem nebo k lidem, od nichž by se v životě držel dál, ovšem smyslem toho je poskytnout čtenáři plnější a komplexnější povědomí o tom, co to znamená být člověkem.

 

Jaké máte naděje a obavy, pokud jde o budoucnost?

Bojím se, že se lidstvo samo zlikviduje. A doufám, že to neudělá.

Co o něm řekli jiní spisovatelé

„Brian Evenson je jedním z našich nejlepších a nejodvážnějších romanopisců. Tato kniha (Immobility) by téměř mohla být výsledkem spolupráce mezi mladým Samuelem Beckettem a Busterem Keatonem na vrcholu kariéry. Nikdo v Americe nepíše takhle, a nikdo nemá Evensonovo úchvatné soustředění podobné démantu.“

– Peter Straub

 

„Evenson je neskutečný, je to postapokalyptický Dashiell Hammett.“

– Jesse Ball

 

„V Americe neexistuje pronikavější, plodnější či apokalyptičtější spisovatel než Brian Evenson.“

– George Saunders

Bibliografie

  • Altmann's Tongue (1994)
  • Din of Celestial Birds (1997)
  • Prophets and Brothers (1997)
  • Father of Lies (1998)
  • Contagion (2000)
  • Dark Property (2002)
  • The Wavering Knife: Stories (2004)
  • The Open Curtain (2008; reprint 2016)
  • Aliens: No Exit (2008, jako B. K. Evenson)
  • BABY LEG (2009)
  • Last Days (2009, rozšířená verze povídky The Brotherhood of Mutilation; reprint 2016)
  • Fugue State: Stories (2009)
  • Dead Space: Martyr (2010, jako B. K. Evenson)
  • Immobility (2012)
  • Windeye: Stories (2012)
  • Dead Space: Catalyst (2012, jako B. K. Evenson)
  • The Lords of Salem (2013, jako B. K. Evenson, spolu s Robem Zombiem)
  • A Collapse of Horses: Stories (2016)
  • The Warren (2016)
  • Feral (2017 jako B. K. Evenson, spolu s Jamesem Demonacem)
  • The Deaths of Henry King (2017, spolu s Jesse Ballem a Lilli Carréovou)

Ocenění

  • Povídka Two Brothers získala O. Henry Award (1998)
  • Próza The Open Curtain se dostala do finále soutěží Edgar Award a International Horror Guild Award (2007)
  • Román Last Days byl nominován na Shirley Jackson Award (2009)
  • Román Last Days vyhrál cenu ALA/RUSA za Nejlepší hororový román roku 2009
  • Povídka sbírka Fugue State se dostala do finále v soutěži World Fantasy Award (2009)
  • Novela The Warren byla nominována na Shirley Jackson Award (2017)

Zdroje (v angličtině)

Wikipedia

* Rozhovor z roku 2013